Aanpak wachttijdbeleving in de ggz via Träffa

Begin 2020 startte de Health Innovation School (HIS) editie Brabant. Karim el Barkaoui begeleidde in de rol van coach een groep zorgprofessionals. HIS Brabant eindigde in januari 2021 met een digitale afsluitende bijeenkomst. Elke groep presenteerde zijn innovatieve idee en oplossing voor een probleem in de zorg. De groep van Karim pitchte het idee Van wachttijd naar activiTIJD aan de bestuurders van alle betrokken organisaties tijdens de grote afsluitende dag. Een innovatieve oplossing voor een andere invulling van wachttijden in de ggz. Karim vertelt ons graag wat er daarna gebeurde …

Het probleem

Je zit niet lekker in je vel. Na veel wikken en wegen neem je eindelijk het initiatief om met de huisarts over jouw psychische problemen te praten. Voor veel mensen een enorm grote stap. De huisarts regelt vervolgens een intakegesprek met de praktijkondersteuner huisartsen (POH) ggz. Je krijgt van de POH-ggz te horen dat je 14 weken moet wachten op je behandeling. Dat duurt lang! Je valt in een zwart gat, want hoe moet het nu verder met je?

De oplossing: een zinvolle besteding van je wachttijd

We bedachten een digitale wachtkamer (een app) waar je de wachttijd kunt doorbrengen. Deze omgeving is ingericht als een huis met verschillende kamers. De app helpt je verder om op een laagdrempelige en prettige manier je wachttijd te overbruggen en aan jezelf te werken op een manier die bij je past. In het huis vind je heel veel informatie, antwoorden op je vragen, tips en tools, zoals:

  • de tuin: met tips en video’s over tuinieren, een eigen moestuin aanleggen;
  • de woonkamer: ruim je huis op in 5 minuten voor een opgeruimd hoofd, lees betrouwbare informatie;
  • de slaapkamer: verbeter je slaappatroon, mediteren;
  • de keuken: eet gezond, het effect van koffie op angstgevoelens;
  • sporten: kom in beweging, van wandelroutes tot een hardloopclubje in de buurt, tips voor het opbouwen van je conditie, rek- en strekoefeningen;
  • hobby’s: die rustgeven zoals breien, kleuren.

Gedeelde smart is halve smart: kom in contact met lotgenoten

Capgemini ontwikkelde voor ons een demo van de app die we de titel Träffa gaven. Dit is Zweeds voor ontmoeten of elkaar treffen. De app heeft namelijk ook een chatroom. Hier kun je lotgenoten ontmoeten. Mensen die in hetzelfde schuitje zitten en ook wachten op de behandeling. In de groepchat kun je ervaringen en tips uitwisselen met andere wachtenden, elkaar motiveren en stimuleren. Hierdoor krijg je het gevoel dat je niet alleen bent. Als je eenmaal met de behandeling start, ben je goed voorbereid en kun je laten zien aan jouw behandelaar wat je in de wachttijd hebt gedaan en geleerd. Het geeft de patiënt meer eigen regie en zelfvertrouwen.

Meer draagvlak uit het werkveld


Zorgbelang Brabant | Zeeland gelooft erg in deze oplossing. Wij staan voor een samenleving die mensgericht en inclusief is. Iedereen kan meedoen op een manier die past, hoe het leven ook loopt. Als projectleider ben ik nu verantwoordelijk om dit project te trekken met een aantal leden van mijn groepje. Onze doelen zijn:

  • Verbeterde wachttijdbeleving voor patiënten.
  • Werkverlichting voor de POH-ggz.
  • Aan het einde van de wachttijd kan de wachtende een deel van zijn wachttijdbeleving delen met de behandelaar, die hiermee een completer mensbeeld krijgt. Dit scheelt al gauw 1 of 2 consulten. Dit draagt er ook aan bij dat de wachttijden verkorten. En dát heeft weer invloed op de wachttijdbeleving van de volgenden in de rij.

Een pilot starten

We zitten nu in een nieuwe fase waarin we kijken welke organisaties ons idee zien zitten, gaan adopteren en uitvoeren. Verschillende ggz-instellingen en een huisartsengroep hebben zeker interesse om de wachttijden aan te pakken. Ze doen en/of denken mee. We starten graag met een pilot.